Jumaat, 9 Oktober 2009

SENYUM seindah SURIA...

blk dari klas td, masa jalan2..ada sorang junior ni tgur ak..

Junior : akak asyik senyum je hari ni..ada pape ke kak? ( sambil menunjukkan muka kegatalannya..hehehe)

Dengan slumbernya ak jawab...

aku: maklumla..senyum tu kan sedekah...( tergelak kecil )

Itulah jawapan ak kat junior tu..jawapan ak ni agak familiar bunyinya..bila org tny knpa kita senyum..msti semua org akan bg jwpn yg lebih krg sme je ngan ak.. tak pun, jawapan dia.

" biasala, awek muda..."

Tapi pernah tak kita thu khasiat lain di sebalik senyuman tu?

dan untuk hari ni..ak nak kongsi pasal khasiat yg ada pd senyuman tu..

1 ) Senyum membuat Anda lebih menarik. ( ni yg xthan ni..hehe)
Orang yg byk tersenyum ni lebih memiliki daya tarik.Orang yg suka senyum dapat menjadikan perasaan orang disekitarnya lebih nyaman dan senang. Dipastikan orang yg byk tersenyum memiliki byk teman dan kelihatan menarik..

2) Senyum dapat mengubah perasaan kita
Jika kita sedang sedih, cubalah untuk tersenyum kerana senyuman mengubah perasaan kita menjadi lebih baik.Menurut kajian, senyum boleh mempengaruhi tubuh badan kita sehingga perasaan kita akan berubah dan dapat melegakan ketegangan dalam badan kita...

3)Senyum menghilangkan stress atau tekanan.
Stress kebiasaannya akan terlihat di wajah kita.melalui Senyuman, ia boleh menghilangkan raut wajah kita yang lelah, bosan, dan sedih. Ketika kita stres, kita harus mengambil waktu untuk tersenyum kerana senyuman akan mengurangkan stress dan membuat pikiran lebih tenang...

4) Senyum meningkatkan ketahanan daya tahan badan.
Senyuman akan membuat sistem imunisasi badan bekerja dengan lebih baik.Fungsi imunisasi tubuh bekerja secara maksima ketika seseorang merasa rileks. Menurut kajian juga, selsema dan batuk boleh sembuh dengan hanya tersenyum. dan yang paling ajaib, senyum juga dikatakan mampu menghilangkan penyakit2 yang lain seperti hypertension, dan juga barah..

5) Senyum menurunkan tekanan darah. Tidak percaya? Cuba kamu semua catat tekanan darah ketika kamu tidak tersenyum..
dan catat lagi tekanan darah ketika kamu tersenyum ketika diperiksa.Tekanan darah ketika kita tersenyum pasti lebih rendah berbanding tidak tersnyum...

6) Senyum membuatkan kita lebih muda dari usia sebenar atau awet muda.
Senyuman menggerakkan banyak otot . Kesannya, otot wajah terlatih sehingga anda tidak perlu melakukan face lift. Dijamin dengan byk tersenyum kita akan lebih muda dan sentiasa muda. so, apa lagi..senyum2..

7) Senyum membuat kita kelihatan berkeyakinan dan menarik.
Orang yg tersenyum terlihat lebih berkeyakinan, terkenal, dan boleh berpengaruh..dan silap hari bulan..'pucuk dicita, ulam mendatang'..

8) Senyum membuat kita lebih positif.
Cuba lakukan ini : fikirkan hal buruk sambil tersenyum dengan seikhlas hati. Pasti susah untuk kita lakukan...kalau boleh pun mungkin ianya sekadar senyum sinis. Hal ini kerana, ketika kita tersenyum,tubuh kita akan memberi satu impuls baru iaitu “hidup adalah baik”. Sehingga saat tersenyum, tubuh menerimanya sebagai anugerah yang paling baik.

moral of da story..

walaupun esaimen sampai berguni2 byknya..jgnla kita stress2..kita snyum je..tapi, senyumnya jgn melebih2 pulak..nnt xpasala2..ada yg oferkan borang tuk masuk tanjung lain..bukan tanjung malim lagi dh..hehehe.

dan satu lagi pesanan dr pihak penaja..

"kurangkan manis dalam minuman, tambhkan manis dlm senyuman.."
( bukan sbb nk jg kesihatan sgt ni tp sbb gula ssh nak dapat n mahal..huhu)

mari kita senyum2..


ala manisnya..

haa..baboon pon tahu senyum..hehe

........sekian......

Tiada ulasan: